Nytt täcke

Jag var snäll och köpte ett nytt täcke till Rivalen. Ett varmt och skönt fleecefodrat täcke. Mest köpte jag det för att det var billigt..jag gillar rea. Men när jag kom hem..då hade jag fått ett regntäcke. Dock vägrade jag slås ned av det och tänkte hoppfullt att han som har så mycket päls behöver ju ändå inte en massa foder och sånt tjafs..han behöver ju bara hållas torr.
I morse när jag kom till stallet hade han på något vis lyckats åla ur täcket. Alla spännen satt som de skulle men det fanns ingen häst i det. Han hade dessutom vänt ut och in på det och trampat ned det ordentligt i snö och smuts. Han kanske fick hjälp av småligisterna som han går med..det vet man ju inte. Med andra ord kan jag ju inte ta tillbaka det till affären och byta. Tack så mycket. Tur att det var fint väder så vi kunde ta en mysig ridtur i skogen sen.

I måndags var jag hos Emma. Hon bjöd på tre-rätters middag och gott vin och trevligt umgänge.

Förrätt: Chililax (tokstark men god)
              Avocadoröra (gucamole utan vitlök :))
              Pilgrimsmusslor (SÅ gott)
              Paprikavinaigrette (som gick sjukt bra ihop med p.musslorna)

Varmrätt: Kyckling (som kyckling ska vara)
                 Risotto (med lite grönt i..kanske sparris?)
                 Äpple+morotsfräs
                 Sås

Dessert: Chokladmousse (MMMmums!)
                 Exotisk fruktsallad (åts även som snacks resten av kvällen också)
                 Hallonsorbet (Som hallonsorbet ska vara)
                 Päronsorbet (om jag inte minns helt fel. Mycket god)

Det var överhuvudtaget en väldigt trevlig middag. Tre barn varav ett tyckte att all mat var jätteäcklig (utom päronsorbeten), ett var för litet för att äta av den och det tredje gick på någon frukt och grönsaksdiet och slukade avocadoröra, paprikavinaigrette och mandarin.

När den ena familjen åkte hem plockade vi andra fram Sverigespelet. Emma och Patrik som var renodlade Sigridslundare var ju övertygade om att de skulle briljera med sina otroliga kunskaper i geografi, efter sin digra utbildningi just geografi på den mytomspunna skolan. Tur för dem så vann de spelet..men geografi kan de faktiskt inte skryta med att det var deras starkaste kort.
I vilket landskap ligger Ottenby? (inte exakt så frågan formulerades men ändock)
-Det är på Gotland!...eller Öland. Men det är ju inget lanskap så då tar vi Småland. Eller förresten, det kanske är i skåne!? Fåglarna flyger ju söderut på vintern så då tar man dem ju på vägen! Man får ju inte vara dum. Nej vi tar Gotland..
(rätt svar: Öland)
Deras svar var för övrigt Gotland på flera andra geografifrågor..precis som 1956 var ett återkommande år inom sporten för vissa andra. Jag och Jenny kom hur som helst snubblande nära efter dem..vi var så nära att vinna! När Sara och Erik svarade rätt på sin sista fråga så sa de bara: Ja men...då vann ju VI!! På Hallebro är ALLA vinnare!

Efter avslutat spel försvann snart de andra två familjerna också, och kvar blev Emma och jag. Vi bytte om till pyjamas och tog en varsin grogg och sedan satte vi oss ned med varsin bunt frågekort från spelet Hur fan visste du det?! Ett mycket utbildande spel om saker som man bör veta. Eller inte..men varje gång sitter vi där! Det blev även ganska många Apropå det!..mycket trevligt. Runt tre tror jag klockan var när vi tittade på den och insåg att vi nog var rätt trötta. Väl i säng så tror jag minsann inte ens att jag störde emma så mycket..jag pratade lite i sömnen men det är ju sånt man får ta.

Igår var jag hos Kerstin på lunch. Mycket trevligt även det. Kusiner med familj och Syster med familj och Mapa var också där. Och det blev även då tre-rätters. Det är inte klokt vad jag har ätit de senaste dagarna.

Förrätt: Svamptårta (faktiskt! kul namn..smakade svamp..gott!)
              Sallad (inget konstigt bara blad bredvid)

Varmrätt: Kött (Någon del från gris..smakade lite pepprigt men det beror ju mest på kryddorna)
                 Potatis (kokt..som kokt potatis ska vara)
                 Brunsåsx2 (en som smakade något och en vanlig..jag åt den vanliga..)
                 Sallad med solrosfrön. mandarin och morot (eventuellt var det något helt annat..jag minns inte riktigt)

Förlåt jag ljög. Det var ingen tre-rätters för vi fick ingen efterrätt. Vi fick bara eftermiddagsfika med saffranskaka, glass, grädde och en massa kakor och bullar. Mätt som bara den blev jag i alla fall.

Kvällen igår spenderades i bil till stockholm och tillbaka. Ett stackars rådjur fick hastigt lämna jordelivet på hemvägen. Som tur var gick det fort och det dog direkt..och bilen klarade sig utan minsta lilla buckla eller skada, vad som syntes då i alla fall.

Jag har sovit 4 timmar i natt. Det är nog något slags rekord på väldigt länge för mig. Jag var SÅ trött när jag kom hem igår. Somnade typ så fort jag nådde kudden..vaknade dock 4 timmar senare och kunde inte somna om och sedan skulle jag ju ändå upp till hästarna.

Nu ska jag vila lite..för den här tröttheten försvinner minsann inte. I eftermiddag ska jag leka med Älin och Ebba som är ensamma hemma. Imorgon börjar jobbet igen..tiden går alldeles för fort!

Pusshej ♥

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0